Tryptofan – cenny związek dla naszego organizmu

Istnieją takie związki chemiczne, których nasz organizm nie jest w stanie sam syntetyzować i dlatego konieczne jest ich dostarczanie z zewnątrz. Do tego typu składników zalicza się również Tryptofan. To aminokwas niezbędny, którego sami nie wytworzymy, dlatego jego dostarczenie z dietą będzie konieczne. Należy go dostarczać, ponieważ odpowiadać będzie za pracę układy nerwowego. Jeśli będziemy mieli braki w organizmie pojawi się spadek energii, problem z osłabieniem, gorszym samopoczuciem. Niekiedy ocenia się, że tryptofan to aminokwas, który ochroni nas przed depresją.

Dlaczego tryptofan jest dla nas tak ważny?

Tak jak zostało już wskazane tryptofan to aminokwas, którego nasz organizm sam nie jest w stanie syntetyzować, a jednocześnie ma charakter egzogenny, a więc należy do niezbędnych związków chemicznych. W organizmie pełni wiele istotnych funkcji, które można w tym miejscu częściowo wskazać:

– odpowiada za produkcję serotoniny, określanej jako hormon szcżęścia

– tworzy melatoninę, która stabilizuje nasz dobowy rytm,

– bierze udział w syntezie niacyny

– poprawia nastrój, reguluje nadpobudliwość i napięcie

– wpływa na proces rozmnażania

– poprawia laktację

– wpływa na tworzenie kinureiny, która stanowi filtr UV w naszej gałce ocznej

– bierze udział  w syntezie rodopsyny, która pozwala nam widzieć po zmroku

– stabilizuje pracę układu nerwowego, wpływając na regulowanie poziomu neuroprzekaźników

– reguluje przemianę materii i rozkład węglowodanów

– wpływa korzystnie na układ odpornościowy.

Lista pozytywnych aspektów związanych z przyjmowaniem tryptofanu jest rzeczywiście bardzo długa, dlatego mimo że wielu osobom ta nazwa z niczym się nie kojarzy powinniśmy bliżej przyjrzeć się, czy dostarczamy ten aminokwas w odpowiedniej dawce.

Gdzie znajdziemy tryptofan?

Chcąc dostarczać do organizmu odpowiednią dawkę tryptofanu powinniśmy przyjrzeć się własnej diecie. Dużą porcję tego aminokwasu, rzecz jasna, dostarczać nam będą produkty, które są bogate w białko. Największą dawkę znajdziemy w pestkach dyni i ziarnach soi – powyżej pół grama na 100 gram. Natomiast poza tym również chude mięso, ryby, żółty oraz biały ser, nasiona roślin strączkowych, jajka. Zakłada się, że dla osób dorosłych odpowiednia powinna być dawkach około 5mg na każdy kilogram masy ciała. W przypadku dzieci ta dawka w przeliczeniu na kg m.c. jest nieco większa. Jeśli dieta nie jest bogata w produkty, które będą dostarczać tryptofan na rynku znajdziemy również specjalne suplementy zawierające ten aminokwas. Przeznaczone są przede wszystkim dla osób, które narażone są na długotrwały stres, mają problem z zasypianiem, odczuwających spadek energii i brak mobilizacji do działania. Zazwyczaj nie jest to jedyny aktywny składnik tych suplementów, wspierany jest przez dodatki regulujące poziom napięcia nerwowego oraz ułatwiające zasypianie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *