Sprawdź jakie właściwości ma komosa ryżowa!

Komosa ryżowa charakteryzuje się całą gamą właściwości zdrowotnych i składników odżywczych. Roślina ta, może być również spotkana pod nazwą quinoa lub też ryż peruwiański. Roślina ta, pochodzi z Ameryki Południowej. W tamtym rejonie, quinoa od zawsze była bardzo ceniona. Zainteresowanie nią, przeszło na inne kraje i kontynenty. W tamtym rejonie, komosa ryżowa nazywana była ,,złotym ziarnem Inków”. Ten ryż peruwiański, charakteryzuje się wysoką zawartością pełnowartościowego białka, zdrowych kwasów tłuszczowych oraz wielu witamin i składników mineralnych, takich jak na przykład wapń czy magnez. Nasiona tej rośliny, zawierają bardzo dużą ilość flawonoidów, zwłaszcza kwercetyny i kampferolu. Z tego względu, komosa ryżowa wykazuje silne właściwości antyoksydacyjne. Warto wiedzieć dla porównania, iż tradycyjne i klasyczne zboża, takie jak pszenica, żyto, owies, proso, gryka czy też jęczmień, w ogóle nie zawierają flawonoidów. Dodatkowo, komosa ryżowa wykazuje się bardzo niskim indeksem glikemicznym. Jej wartość równa jest 35 IG. To wspaniała wiadomość dla osób, borykających się z chorobą cukrzycową, gdyż bez żadnych przeszkód mogą one spożywać komosę. Quinoa jest również skarbnicą błonnika, z tego względu przeciwdziała ona zaparciom i wpływa na regularne wypróżnienia. Komosa ryżowa jest rośliną bezglutenową, dzięki temu może być ona spożywana przez osoby chore na celiakię. W dzisiejszych czasach, poza rejonem Ameryki Południowej, komosa ryżowa, uprawiana jest również w USA, Indiach, Kanadzie a także na Wyspach Brytyjskich.

Zastosowanie komosy ryżowej w kuchni

Quinoa jest rośliną, za pomocą której można przyrządzić wiele wspaniałych i pożywnych dań. Warto jednak wiedzieć, jak przygotować komosę ryżową. Ziarna tej rośliny, na początku należy bardzo dokładnie wypłukać pod bieżącym strumieniem wody. Kolejnym etapem jest już gotowanie komosy ryżowej. Przygotowuje się ją jak tradycyjny ryż. Gotuje się ją od około dziesięciu do piętnastu minut. Quinoa powinna być gotowana w proporcji 1:2, czyli na jedną szklankę komosy ryżowej, należy przygotować dwie szklanki wody. Komosa ryżowa jest składnikiem następujących dań:

  • zupa jarska lub z dodatkiem mięsa – zobacz przepisy,
  • sałatka warzywna,
  • gulasz,
  • dodatek do jogurtu,
  • dodatek do owsianki,
  • dodatek do wypieków chleba oraz ciastek.

Wpływ komosy ryżowej na zdrowie

Quinoa znajduje swoje zastosowanie w medycynie i jej spożywanie ma ogromny wpływ na zdrowie człowieka. Zawiera ona aminokwasy egzogenne, których organizm nie jest w stanie syntezować i musi przyjmować wyłącznie z dietą. Ziarna komosy ryżowej są bogate w tłuszcze nienasycone, głównie w kwas linolenowy – więcej, oleinowy oraz linolowy. Ich regularne spożycie przyczynia się do znacznego obniżenia poziomu cholesterolu. Quinoa zmniejsza ryzyko miażdżycy oraz innych chorób układu krążenia Quinoa zawiera również saponiny, które wykazują się działaniem między innymi: przeciwalergicznym, przeciwzapalnym, przeciwgrzybicznym oraz przeciwwirusowym a także immunostymulującym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *