Kuskus – popularna kasza

Kuskus jest rodzajem kaszy, która coraz częściej gości w polskiej kuchni. Nic dziwnego, wyróżnia się ona bardzo cennymi właściwościami odżywczymi, a także ciekawymi walorami smakowymi. Jest to bardzo drobna kasza, której średnica ziarenek nie przekracza 1 mm. W smaku przypomina połączenie makaronu z kaszą. Przywędrowała do nas z Północnej Afryki. I właśnie dlatego kuskus dominuje w różnego rodzaju gulaszach, a także potrawach orientalnych.

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że kuskus tak naprawdę nie jest żadnym odrębnym zbożem. Ponieważ jego pierwotna postać wynikała z mielenia pszenicy. Traktowano zatem kuskus jako jadalny odpad. Obecnie wytwarza się ją z składników, z których produkuje się makaron. Należy mieć w takim razie na uwadze mąkę pszenną, wodę, a także często różne inne składniki. Dlatego właśnie w swoich walorach smakowych tak bardzo przypomina makaron, chociaż swoją postacią bardzo mocno się od niego różni. Jego przygotowanie do spożycia jest niezwykle proste. Wystarczy kaszę kuskus zalać wrzątkiem w niewielkiej ilości, a następnie odstawić do napęcznienia. Trwa to zaledwie kilka minut. Jak już wcześniej wspomniano, kuskus idealnie nadaje się do jedzenia z gulaszem, szczególnie na bazie mięsa z baraniny. Doskonale komponuje się z różnymi warzywami, takimi jak papryka, dynia, cukinia.

Kuskus – wartości odżywcze

Mimo, że kuskus uznawany jest za typ kaszy, to tak naprawdę pod względem wartości odżywczych niewiele ma z nimi wspólnego. Wynika to z bardzo małej ilości błonnika, którego przypada zaledwie 2 gram na całą szklankę kaszy. Natomiast jest to pożywienie bardzo kaloryczne. Ponieważ 100 gram suchego kuskusu daje nam ponad 370 kalorii. Z drugiej strony, bardzo dużą zaletą jest mała ilość tłuszczu. W związku z tym, jedzenie kuskusu na pewno zapewni nam sporą dawkę energii, ale jednocześnie zaoszczędzi nam podwyższenia poziomu cholesterolu. Tutaj warto powiedzieć, że kuskus świetnie nadaje się jako podstawa dania szczególnie dla osób mających problemy ze strawnością. Do nich zaliczają się osoby starsze i dzieci.

W porcji kaszy kuskus znajdziemy 2% dziennego zapotrzebowania na żelazo. Jeżeli zależy nam na jeszcze lepszym wchłanianiu żelaza, warto do potrawy dodać warzywa bogate w witaminę C. Oprócz żelaza w kaszy kuskus znajdziemy również cynk, potas, witaminę B12, magnez oraz miedź. Są to co prawda niewielkie ilości w porównaniu do dziennego zapotrzebowania, ale jednak ich obecność w porównaniu do innych potraw, jest już zauważalna.

Przepisy na bazie kuskusu

Jak już wcześniej wspomniano, w Polsce kuskus zajadany jest najczęściej z gulaszem z baraniny z dodatkiem duszonych warzyw. Jednak może on również świetnie smakować z bulionem. Jeżeli będzie nam zależeć na odniesieniu się do tradycyjnych potraw, to koniecznie musimy powędrować do krajów znajdujących się w Północnej Afryce. Szczególnie do Libanu, Algierii, Maroka, czy też Tunezji. W tym przypadku kaszę łączy się przede wszystkim z aromatycznymi ziołami oraz przyprawami. Raczej są one rozgrzewające i dość pikantne. Wśród nich wymienia się pieprz kajeński, czy też kumin. Kuskus w tych krajach je się nie tylko do mięs, ale również w postaci placuszków lub też jako farszu do niektórych warzyw.

Okazuje się, że kuskus jest świetnym składnikiem nadającym się nie tylko do wytrawnych przepisów. Ale można jeść ten typ kaszy również na słodko. Wszelkie desery na bazie owoców, szczególnie bakalii oraz miodu, idealnie komponują się ze specyficznym smakiem kaszy kuskus. Dlatego jest to składnik wyjątkowo uniwersalny, dający wiele możliwości w kuchni.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *