Czym jest l arginina oraz jaka jest jej rola w organiźmie?

L-arginina to jeden z najważniejszych a zarazem najczęściej lekceważonych i pomijanych suplementów kulturystycznych. Zażywanie l-argininy przynosi efekty i jest rekomendowane zarówno w trakcie procesu budowy masy mięśniowej, jak i podczas tak zwanej fazy redukcji. Niestety, nadal nawet zaawansowani ćwiczący dość rzadko doceniają rolę tego niezwykle cennego czynnika i nie włączają go do programu suplementacji. Tymczasem, liczne badania naukowe dowodzą, że regularna suplementacja przy pomocy -preparatów zawierających l-argininę pełni funkcję nie mniej istotną, niż tak podstawowy i rozpowszechniony preparat, jak BCAA czy też cieszące się coraz większą popularnością EAA. Przyrzyjmy się więc tej kwestii nieco bliżej i postarajmy się udzielić możliwie jak najbardziej wyczerpującej odpowiedzi na pytanie pod tytułem dlaczego warto zdecydować się na regularną suplementację l-argininą.

Czym jest l arginina oraz jaka jest jej rola w organiźmie?

L-Argnina, czyli inaczej kwas 2-amino 5-guanidynowalerianowy, zalicza się do grupy aminokwasów endogennych. Oznacza to, że znajduje się ona naturalnie w organizmie człowieka oraz może być wytwarzana przez organizm jego własnymi siłami. Z tej skróconej i uproszczonej definicji l-arginy nie należy jednak wyciągać zbyt pochopnych wniosków. Samodzielne wytwarzanie kwasu 2-amino 5-guanidynowalerianowego co prawda występuje i jest zazwyczaj wystarczające w przypadku zdecydowanej większości ludzi, jednak w sytuacji osób ćwiczących zapotrzebowanie na ten aminokwas przeważnie jest o wiele większe, niż u reszty populacji. Oznacza to, że organizm może po prostu nie być w stanie wytworzyć odpowiedniej podaży l-argniny, co z kolei prostą drogą prowadzi do wniosku, że konieczne jest dostarczenie mu tego aminokwasu drogą zewnętrzną, czyli na przykład poprzez suplementację. Podstawową, najważniejszą z kulturystycznego punktu widzenia kulturysty funkcją jaką spełnia l-arginina *https://sportportal.pl/l-arginina-wlasciwosci-dawkowanie-wplyw-organizm/ jest jej znaczący udział w procesach suntezy tlenku azotu. Mówiąc innymi słowy, oznacza to, że aminokwas ten w dużej mierze odpowiada za skuteczność transportu do wnętrza komórek mięśniowych tlenu oraz substancji odżywczych, w tym innych aminokwasów. Oprócz tego, stosowanie l-argininy ma również korzystny wpływ na cały organizm, co wynika między innymi z ochronnej funkcji, jaką ten aminokwas pełni w stosunku do nerek oraz wątroby(l-arginina stosowana krótkoterminowo znacząco zwiększa zdolność organizmu do usuwania amoniaku, czyli szkodliwego związku, który obciąża przede wszystkim właśnie nerki oraz wątrobę),

Zastosowanie L-Argininy w kulturystyce

L-Arginina to bardzo częsty, a można nawet powiedzieć, że podstawowy składnik preparatów przedtreningowych. To właśnie w tej funkcji kwas 2-amino 5-guanidynowalerianowy sprawdza się najlepiej. Suplementacja l-argniną przed treningiem pozwala na zwiększenie wydolności organizmu a także znaczącą poprawę syntezy tlenku azotu oraz substancji odżywczych, zarówno tych o działaniu anty-katabolicznym(BCAA), jak i tych działających w sposób stricte anaboliczny(kreatyna).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *